همشهری آنلاین: رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: طبق برنامه قبلی در ماه اکتبر نماینده ایران و یکی از اعضای 1 + 5 درباره چارچوب گفتگوها دیدار خواهند کرد.

احمدی نژاد

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای احمدی نژاد در آخرین روز از سفر خود به نیویورک به منظور شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در کنفرانس خبری با حضور خبرنگاران رسانه ‌های داخلی و خارجی با تاکید بر اینکه ما آماده گفتگو هستیم، افزود: گفتگو را با صدور قطعنامه به صورت یکجانبه قطع کردند اما ما باز هم آماده گفتگو هستیم.

وی با بیان اینکه ایران شرایط گفتگو را اعلام کرده است، تصریح کرد: وقت دیدار نماینده ایران با یکی از اعضای 1 + 5 تنظیم شده است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران درباره این جمله اوباما که درهای گفتگو با ایران باز است، گفت: بارها اعلام کرده‌ایم که غیر از رژیم غاصب صهیونیستی آماده‌ایم با همه دولت‌ها روابط خوبی داشته باشیم.

آقای احمدی نژاد خاطرنشان کرد: دولت آمریکا خود رابطه را با ایران قطع کرد ما مسئولیتی در این باره نداریم ما می‌گوییم باید ادبیات آنها اصلاح شود.

وی همچنین با اشاره به گفتگوی ایران با آمریکا در عراق گفت: ما در این باره نیز همکاری می‌کردیم اما آمریکا یکجانبه گفتگوها را قطع کرد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در موضوع افغانستان مطمئن نیستیم که گفتگوها سازنده باشد، افزود: اگر دولتمردان آمریکا اطمینان بدهند که حقایق افغانستان را بپذیرند ما در این باره همکاری می‌کنیم.

آقای احمدی نژاد در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سخنانش پیرامون 11 سپتامبر گفت: حادثه ای در نیویورک اتفاق افتاد به بهانه آن ، دو کشور اشغال و صدها هزار نفر کشته و زخمی شدند آیا نباید آن بهانه بازبینی شود.

وی گفت: اگر کمیته حقیقت یابی بود و علت را کشف می کرد امروز شاهد این فجایع در دو کشور نبودیم.

رئیس جمهوری اسلامی ایران افزود: اگر تصور می کنید که همه دولت ها باید حرف دولت امریکا را بپذیرند این تفکر غلط است.

وی با بیان اینکه من در مورد 11 سپتامبر سه فرضیه مطرح کردم و هیچ قضاوتی نکردم، گفت: از مردم نیویورک درباره 11 سپتامبر سوال کنید همه از این سه فرضیه صحبت می کنید آیا فکر نمی کنید نیازمند کمیته حقیقت یاب است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران به خبرنگاران گفت: تعجب می کنم که شما چگونه به نمایندگی از مردم نیویورک صحبت می کنید شما بگویید من دیروز چه گفتم که این گونه شما را ناراحت کرد.

وی افزود : مردم نیویورک می خواهند خبرنگاران از حقوق آنان دفاع کنند ، پولهای آنها خرج جنگ نشود و فرزندانشان بیهوده کشته نشوند.

آقای احمدی نژاد با بیان اینکه اگر دولت امریکا از این صحبت ها ناراحت شود حق دارد، گفت: دولتمردان امریکا انتظار دارند که همه تابع آنان باشند ولی نظر مردم نیویورک این نیست.

وی تصریح کرد : بر اساس یک نظرسنجی بیش از 80 درصد شرکت کنندگان در نظر سنجی، حادثه 11 سپتامبر را مشکوک اعلام کردند، پیشنهادی در این باره مطرح شد تا مردم نیویورک بتوانند نظریات خود را مطرح کنند.

آقای احمدی نژاد افزود: با وقوع این حادثه آیا باید همه مسلمانان عالم تروریست معرفی شوند و مراسم‌های عروسی به عزا تبدیل شود.

وی تاکید کرد: نگران هستیم 11 سپتامبر به موجود مقدسی تبدیل شود که هیچ مورخی نتواند آن را پیگیری کند و اگر اظهار نظری کرد حکمش زندان باشد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه هر چیزی را نباید به جعبه سیاه تبدیل کرد، گفت: اگر اینگونه هم شد باید عده ای متخصص و بی طرف حقایق را برای افکار عمومی روشن کنند.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا در این چند روز با مقامات آمریکا گفتگویی نداشتید، گفت: در این مدت هیچ دیداری با مقامات امریکا صورت نگرفت اما با بدنه مردم ، تشکل ها و دانشگاهیان نشست هایی برگزار شد.

احمدی نژ د: با آمریکا مذاکره نکردیم

رئیس جمهوری اسلامی ایران در واکنش به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه شنیده‌ایم در سفر به نیویورک مذاکراتی بین نمایندگان ایران و آمریکا صورت گرفته است، تاکید کرد: در این سفر هیچ گونه مذاکره ای بین نمایندگان دو کشور صورت نگرفته است.

آقای احمدی نژاد همچنین در جواب پرسش دیگری درباره مذاکرات سازش و مساله فلسطین و همچنین موضع ایران در قبال این موضوع گفت: این مردم فلسطین هستند که باید برای خود تصمیم بگیرند و هیچ کشوری حق دخالت ندارد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران باردیگر با بیان اینکه سرنوشت ملت فلسطین باید بدست مردم فلسطین رقم بخورد، تصریح کرد: ملت فلسطین باید در رفراندومی آزاد در خصوص نوع حکومت خود تصمیم‌ گیری کنند.

وی افزود: تجربه نشان می ‌دهد هرگاه ملت فلسطین در تصمیم‌ گیری‌‌ها حضور نداشته نتایج حاصل از مذاکرات موفقیت‌آمیز نبوده است.

آقای احمدی نژاد همچنین درپاسخ به ادعای خبرنگاری مبنی بر وجود قوانین چندگانه در ایران و زندانی شدن برخی خبرنگاران و همچنین در خصوص آزادی ادیان گفت: مخالفان دولت در ایران به شکل کاملاً آزاد زندگی می ‌کنند ، تهمت می‌ زنند ، مخالفت می‌ کنند و کاملاً آزادانه به زندگی خود ادامه می‌ دهند، البته ممکن است یکی، دو خبرنگار کشور را ترک کرده باشند ولی ده ها هزار خبرنگار در ایران به صورت آزاد فعالیت دارند و صدها روزنامه نیز در حال انتشار است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران درباره آزادی ادیان در ایران گفت: قانون اساسی در ایران مذاهب قانونی را مشخص کرده است و این مذاهب در چارچوب همان قانون می‌ توانند آزادانه عمل کنند، البته اگر کسی بخواهد از روش‌های غیرقانونی اقدام به تبلیغات کند قانون مانع او خواهد شد.

کد خبر 116823
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز